Remin Flyktninghelse effektiviserer flyktningmottaket

Landets kommuner er bedt om bosette 35 000 flyktninger i 2022. Remin er bevisst sitt samfunnsansvar og at de står i en posisjon til å kunne bidra, og har i år utviklet modulen Flyktninghelse.

Rana kommune er en av de mange kommunene som jobber for at flyktningene skal bli tattgodt imot. Så langt i år er 89 flyktninger kommet i mottak, og det er forventet totalt 124. Itillegg er det ti personer i private hjem.
- For at flyktninger som kommer til Norge i en svært krevende situasjonen skal møtespå best mulig måte, er vi avhengige av effektive systemer. At Remin nå har laget Modul for Flyktninghelse, gjør at denne prosessen fungerer mer sømløst, fortellerrådgiver i avdeling for legetjenester og samfunnsmedisin, Lars Petter Konradsen.


Verktøy i hjelp mot pandemien
Remin er stiftet av kommuneoverlege og fastlege i Hadsel kommune i Nordland, IngebjørnBleidvin og partner Morten Gjendemsjø, med erfaring fra teknologi- og konsulentbransjen.
- Som kommuneoverlege og fastlege opplevde jeg raskt hvordan korona pandemienpåvirket helsesektoren. For kommunene var det svært krevende å drive med smittesporing, og bekymrede innbyggere var det nødvendig med god informasjon og flyt i prosessene, sier Bleidvin.
Videre utvikling har resultert i tjenester i tilknytning til smittesporing, vaksinasjon,selvregistrering av positive koronatester og covid-screening. Løsningen er utvidet til å dekkeinfluensavaksinasjon, det kan spores tuberkoloseutbrudd og andre smittsommesykdommer. Nå er også modulen Flyktninghelse lansert.

Smidig utvikling med personvern i høysetet
Ingebjørn Bleidvin, medisinsk direktør i selskapet, forteller at Remin hele veien har værtbevisste viktigheten av rask utvikling, for å kunne tilby løsninger til rett tid med godbrukervennlighet. Forbedringene av funksjonaliteten i verktøyene er gjort etterhvert, basertpå tilbakemeldinger:
- Samtidig har det vært én faktor som har vært helt sikker fra start, og det erpersonvernet. Kravene i journalforskriften og personopplysningsloven, er bare toeksempler på hva vi som teknologiselskap forholder oss til.
Rana kommune, som også benyttet smittesporingsverktøyet under pandemien, bidrar nåaktivt i utviklingen av Flyktninghelse:- Vi jobber tett sammen og har ukentlige tilbakemeldinger på funksjonene og hvordan de kan forbedres. At verktøy innenfor helsesektoren utvikles på denne måten og i dette tempoet er nyskapende, sier Konradsen.
Han er tydelig på at de på denne måten sikrer at funksjonene de involverte leddene iprosessen har behov for stadig optimaliseres.I modulen Flyktninghelse er det lagt til rette for elektronisk overføring til andre kommunerog journalsystem, som er svært gunstig dersom flyktningene bosetter seg et annet sted ennder de registreres. I tillegg ligger det et innebygd samhandlingsverktøy for hele teamet påflyktningmottaket.- Vi lærte lærte mye gjennom pandemien, og bygger kommunikasjons- og samhandlingsverktøy som svar på en av de største utfordringene i helsearbeideresarbeidsdag - nemlig det å kunne snakke effektivt sammen, forteller Bleidvin.
Høsten 2020 ble Remin en del av Kernel konsernets helseteknologiportefølje. Remin består idag av elleve ansatte som jobber i tverrfaglige produktteam, og de har knyttet til seg utviklere for å være offensive i utviklingen av andre tjenester. Tjenesten benyttes nå av tre sykehus og 200 kommuner.


80 % reduksjon i tolkebruk
At språk ikke er til hinder ved registrering er ett element som må på plass ved ankomst. Forkommunene kan det være en utfordring å få tak i mange nok tolker. I tilfeller kan prosessenmed registrering forlenges unødig.- Med Remin kan flyktningene selv registrere seg i modulen, både praktisk informasjon og helsedata, på sitt eget språk. Dette oversettes automatisk til norsk, slik at behovet for tolk er mindre og vi har sett at tidsbruk reduseres betraktelig. Over 80 prosent gjennomfører dette uten behov for bistand. Samtidig oppleves det oppleves positivt for flyktningene å ha kontroll på denne prosessen selv, forklarer Konradsen.
- Det har vært særlig viktig å få på plass dette nå, da den pågående situasjonen ersvært kritisk. Vi har allerede fått god tilbakemeldinger av de kommunen som har tattdet i bruk, og vet at det er et verktøy som både gjør det lettere for flyktningene vedankomst og for de involverte, avslutter kommuneoverlege Bleidvin.